2012-03-18

Zentreprenör - hur må bra i längden? Seminarium med Anna Hass @glimra på Webcoast

Hur gör du för att hitta balansen mellan allt du vill fylla ditt liv med? Hur jobbar du med att prioritera uppgifter och hantera din tid? På Webcoast bjöd jag in till ett samtal om hur vi entreprenörssjälar kan må bra i längden. Om personligt ledarskap, helt enkelt.

Under mina 13 år som företagare har jag lagt en hel del av min tid och energi på att hitta verktyg för att hitta balansen mellan produktion, leveranser, kundhantering, administration, sälj, utveckling, fritid, vänner, familj, själ och kropp. Och så vidare. Några av mina aha-upplevelser, verktyg och arbetssätt har jag skrivit om här i blåggen: övningar i personligt ledarskap, se livet som ett gäng 7-årsvarv, tänk längdhopp snarare än höjdhopp, förstå hur alla människor går igenom förändringens fyra rum  ...


Målet: att känna flow och mening
Först diskuterade hur vi vill ha det. När känns det bra, när mår man bra? När man har flow, känner att man bidrar med meningsfulla saker, när man känner sig nöjd och växer och därmed kan gå in i nästa kundmöte med stark utstrålning och få fler bra jobb.

För mig var det en aha-upplevelse när jag gjorde ett cirkeldiagram över min tid, och tänkte igenom hur jag vill fylla de timmar som jag har under en månad. Och ska jag in med en ny tårtbit, betyder det att jag måste plocka bort motsvarande timmar från något annat.

Mål och målbilder skulle jag kunna bli bättre på. Jag skulle behöva boka tid med mig själv för att skriva ner och visualisera mina mål, och sedan boka tid ett år framåt för att följa upp dem.

Management by champagne
Man mår bra när man firar det man åstadkommit. Skriv gjort-listor, be kollegor och kunder skriva omdömen på LinkedIn, utöka dina webbsidor med redogörelser för lyckade projekt där du beskriver alla bra grejer du gjort, hur bra du skött projekten, vilka lärdomar du dragit etc.

Prokrastinering är ett problem för mig. Ett verktyg är att boka in de tre första timmarna på dagen, då jag sätter en timer på 45 minuter och jobbar fokuserat med dagens prioriterade uppgift. Sedan får jag göra vad som helst i 15 minuter.

Kom ihåg alla dina behov
Dessa och andra verktyg fyllde vi tavlan med. Till vänster står de sex grundläggande behoven vi människor har:
  • trygghet
  • kärlek/kontakt
  • känna mig betydelsefull
  • bidra
  • utvecklas
  • variation
Kanske är det ett bra sätt att svara på frågan hur vi kan må bra: genom att se till att vi får dessa sex behov uppfyllda, i balans och lagom proportioner.Vad tror du?
Läs gärna mer om fyra sorters företagande med mera i min diskussion med Jenny Forsberg som skrivit Den snälla företagaren
Om du vill få tydligare konturer på dig själv och vad du vill så kan du på egen hand jobba igenom workshoppen jag höll på Webcoast 2011 om personligt varumärke

Inga kommentarer: