2011-02-25

Bloggintervju med Jenny Forsberg om snällt företagande

Hej Jenny Forsberg, författare till boken "Den snälla företagaren", och välkommen till Glimrande Glimtar. Vad snällt att du ville vara med här och bidra med dina tankar! Varför vill du vara det?


Hej och tack! Vad snällt att jag får komma hit! Att göra en bloggturné tycker jag är ett bra sätt att använda de möjligheter till snällhet som de sociala medierna ger. Jag får uppmärksamhet på din blogg, du får uppmärksamhet på min blogg – vi vinner båda på det. För att inte tala om hur snällt det är mot de nya läsare som hittar dig eller mig på grund av turnén :-)

Jag upplever att det finns fyra sorters företagare: de som brinner för pengarna, de som brinner för den grej de säljer, de som brinner för själva byggandet av företaget, och de som brinner för människor. Vilka av dina tips är mest relevanta för respektive typ?

Klok indelning av företagare! Jag tror att alla dessa har nytta av tipsen om att vara snäll mot sig själv – för om man brinner finns det risk att man bränner ut sig. Hur jag ska svara på den här frågan beror på om man vill fortsätta utveckla det man brinner för, eller om man snarare ska satsa på att stärka sina svaga sidor. Jag väljer i det här fallet att anta att en företagare vill stärka sina svaga sidor.

Den som brinner för pengarna kan då ha nytta av tipsen om hur man når sina mål – för att se långsiktigheten i verksamheten och inte bara det dagliga kassaflödet. Den som brinner för det de säljer kan ha extra nytta av tipsen om hur man får snälla kunder. Den som brinner för att bygga företag kanske har extra nytta av kapitlet som jag kallar ”Du bestämmer”. Den som brinner för människor är redan bra på att nätverka och kanske snarare har mest nytta av tipsen som handlar om hur man kan tänka kring tid och pengar eller hur man når sina mål.

Jag tycker det är intressant med självkänsla. Hur kan man använda dina tips för att bygga sin självkänsla, som en del i sin personliga utveckling?

En viktig del i det tycker jag är att arbeta med sitt personliga varumärke. Som företagare behöver man ta reda på vem man är så att man kan stå för det och kommunicera det till omgivningen.

Vi som jobbar med kommunikation bygger ju all vår verksamhet på urgamla sanningar om hur man bygger sitt varumärke och får genomslag. Hur skulle de gamla grekerna läsa din bok, tror du?

Grunden i all kommunikation är att anpassa budskapet efter målgruppen, att ta reda på vad någon behöver och kommunicera just det. Att vara snäll är egentligen samma sak: det handlar om att ta reda på vad någon (kunden, kollegan, vännen, konkurrenten, jag själv) behöver och ge henne/honom just det. Det är jag säker på att de gamla grekerna skulle nicka igenkännande åt :-)

Är det inte lite mesigt att vara snäll? Får man inte större respekt om man är kall och distanserad och tydlig och hård? Vad säger du till den som ser en motsättning mellan att vara proffsig - verka dyr och kunnig - och att vara snäll?

Jag menar att det inte finns något likhetstecken mellan att vara snäll och att vara mesig. Ett budskap som jag vill få fram med boken är just att det är snällt att säga nej, det är snällt att lyssna på sina egna behov och det är snällt att ha respekt för sig själv, sin tid och sin kompetens. Att vara snäll ÄR att vara tydlig, att tro på sig själv, att vara professionell och att våga ta betalt för det man gör.

Jag älskar internet och open source och hela sharing is caring-grejen. Ser du risker där? Kan man behöva balansera sin snällhet och akta sig för något där?

Å, vilken bra fråga! Jag har hittills inte råkat ut för något utan ser bara positivt på det här sättet att hantera information. Men det är klart att man måste vara medveten om riskerna. Visst kan det finnas affärshemligheter och så vidare som inte ska läcka ut. Du vill ju till exempel inte att konkurrenten ska få reda på vilken prisnivå du lägger dig på i en offert. Men jag tror generellt att vi är för rädda för att lämna ut information. Jag tror att vi vinner på att dela med oss. Men det här vore intressant att diskutera vidare. Kanske du eller någon läsare har en kommentar om det?

Jag har lärt mig att man ska sätta SMARTa mål, de ska vara specifika, mätbara, accepterade/attraktiva, relevanta och tidssatta. Kan man mäta hur snäll någon är, och kan man mäta snällhetens resultat? Vad kan man få för ROI, alltså return on investment, på att vara snäll?

Med verktyget Snällix kan du mäta hur snällt ett företag är. Snällix hittar du i boken eller på Facebook-sidan Den snälla företagaren under fliken Anteckningar.

För att mäta snällhetens resultat får man föra statistik över olika nyckeltal. Vad man ska mäta beror på vad man har för typ av företag, men några exempel skulle kunna vara ”Hur många kunder har företaget fått efter att vi började marknadsföra oss på ett snällt sätt?” Hur mycket pengar får vi in på den här snälla säljaktiviteten?” och så vidare. I boken finns fler exempel.

Jag känner att jag är lite för snäll ibland. Jag kan vara för dålig på att säga nej, och dålig på att respektera mina egna behov lika mycket som kunders, vänners osv. Vad har du för personliga snälltips till mig?

  1. Det självklara men ändå svåra: Ta hand om dig själv! Du orkar inte vara snäll mot andra om du inte är snäll mot dig själv.
  2. Tänk på att ett bestämt nej ibland kan vara det snällaste man kan säga till någon.
  3. Försök se helhetsperspektivet. Det som verkar snällt för ögonblicket – mot dig själv eller andra – kanske inte är det i längden.
Tack Jenny, vad snällt att du ville ge mig och mina läsare tips!

Jenny Forsberg är på bloggturné med sin nya bok Den snälla företagaren – praktiska affärsråd för småföretagare. Under bloggturnén (till och med den 23 mars) kan du köpa Den snälla företagaren med 20 procents rabatt hos TUK förlag. Uppge rabattkoden BLOGG för att få din rabatt.

2 kommentarer:

Kenneth Grönwall sa...

Beställde boken förra veckan, ska bli intressant att få läsa :)

Anna Hass sa...

Topp, berätta vad du gillar :)