2016-03-26

Bryr du dig om mitt barn? En irländsk mammas berättelse.

Översatt från Irish Times
Vad skulle du säga, om jag berättade att mitt barn har särskilda behov i skolan? Vad skulle du tänka? Skulle du få en sympatisk min, lägga handen på min arm och visa förståelse?

Vad skulle hända om jag då berättade, att mitt barns särskilda behov är att hon är ovanligt högt begåvad och har en IQ på 140? Skulle din sympati plötsligt försvinna?

Detta är dilemmat jag möter varje gång jag vill prata om svårigheterna min dotter, Cara, möter. Cara vet att de inte förstår henne i skolan. Det finns inte minsta tillstymmelse av det stöd hon skulle behöva, för att kunna fungera på sin egen nivå. Barn med andra särskilda behov, såsom dyslexi, får stöd för att fungera på sin egen nivå, men begåvade barn får inte det.

Folk tror ofta att begåvade barn har en fördel, att de alltid kommer att lyckas i skolan. Detta är tyvärr inte sant. Cara kan redan det de går igenom i skolan. Hon får inte lära sig att lära. Det får alla de andra barnen i hennes klass göra, och detta sätter Cara i underläge. Förr eller senare kommer hon att ställas inför en utmaning (det har inte hänt ännu) och då kommer hon inte att veta hur man ska möta den, eftersom hon inte har fått träna på det.

Enkelt uttryckt: hon är uttråkad. Uttråkad hela dagarna, dag efter dag, och plågsamt frustrerad över att hon faktiskt inte lär sig något, eftersom allt hon vill är att lära sig saker. Hon tror inte att hon är bäst i världen, hon kan inte se hur kapabel hon är; hon ser bara alla saker omkring sig som hon inte kan och vet än, som hon längtar efter att få lära sig, men det kan hon inte göra i skolan.

Cara är annorlunda, och hon vet att hon är annorlunda. Det vet även de andra barnen. Så hon känner sig som en alien varje gång hon går igenom skolgrindarna. Mitt hjärta brister varje gång jag ser henne gå in. Hon har ofta nära till tårar, och jag också.

Jag vet att det är mitt jobb som förälder att ge mitt barn möjlighet att uppnå sin potential, men jag vet inte hur jag ska kunna göra det, när utbildningssystemet inte vet, eller ens verkar vilja veta, hur de kan stödja mitt barn.

Cara är som lyckligast när hon arbetar på gymnasieuppgifter. Men hon är bara en 10-årig flicka från den irländska landsbygden, med ovanligt starka känslor. Folk ser detta som att Cara behöver tuffa till sig och sluta vara så känslig, men det är normalt att begåvade barn är mer intensiva på alla sätt, inklusive känslomässigt. Något som för ett annat barn skulle känna som en känslomässig putt, känns för Clara som ett känslomässigt knytnävsslag. Det begränsar henne, och skapar stress eller ångest, som orsakar ytterligare negativ uppmärksamhet.

Vi har funnit stöd på föreningen giftedireland.ie, som har kopplingar till Centrum för begåvade ungdomar på Irland (CTYI). Jag grät nästan av lättnad när jag läste detta citat från Dr Colm O'Reilly på CTYI:

"Vi tenderar att tro att det kommer att lösa sig för dessa barn. Men för många av dem fungerar det inte, de börjar att underprestera, och vad säger vi då? ’Jaha, de var väl inte så smarta helt enkelt.’ Jag kan inte hålla med om det. Anledningen till att de underpresterar är att vi aldrig gjorde något för att de skulle kunna uppnå sin potential.”

Äntligen, någon som förstår.



--------------------------------------------------------------
Vill du läsa mer, här i bloggen? Kanske om 

Inga kommentarer: